Du har fått finansieringsbevis i benken, vært på mange visninger og budrunder og endelig vunnet budrunden. Men hva skjer nå? Her er 5 ting som normalt skjer etter budrunden og hva du selv må gjøre.
1. Signere kjøpskontrakt
Selv om du har gitt et bindende bud på eiendommen og selger har akseptert budet, må det signeres en kjøpskontrakt. Dette er det megleren som tar seg av.
Før covid-19 krisen var det vanlig å ha et kontraktsmøte, hvor megleren går over avtalen. Avtaler er formulert slik at den beskriver hva som hvilken eiendom som selges, hva hvem og til hvem. Det beskriver og en del av rettighetene både selger og kjøper har.
Nå er det mer normalt at signering av kjøpskontrakt går digitalt. Da får du kjøpskontrakten tilsendt, hvor du leser igjennom og signerer med bank-ID.
Det er viktig å lese gjennom kontrakten og gi beskjed til megleren om noe er feil. For eksempel om fødselsnummeret ditt ikke stemmer, eller det skulle stå feil eiendom. En eiendomsmegler gjør denne jobben mange ganger i året og burde ha full kontroll, men det er lurt å se over.
Kjøpskontrakten er ikke endelig før både du og selger har signert. Megleren passer på at begge signerer. Om den signeres for hånd er det vanlig med flere eksemplarer av samme kontrakt.
2. Send signert kjøpskontrakt til banken
Etter å ha at både selger og kjøper har signert kjøpskontrakten må den sendes til banken. Dette er forutsatt at du låner penger i banken til å kjøpe eiendommen, betaler du 100% av kjøpesum og omkostninger selv er det ikke nødvendig.
Banken trenger kjøpskontrakten for å vite akkurat hvor mye penger som skal overføres til megler for oppgjøret av eiendommen. Det er banken som tar seg av å betale ut både lånet og det du har i egenkapital til megleren.
Meglerens jobb er så å passe på at riktig beløp er overført, samt at pant (bankens sikkerhet for lånet) tinglyses på eiendommen. Samt at pant som allerede var registrert på eiendommen slettes.
Normalt må banken ha overført riktig beløp senest 2 virkedager før overtakelse.
3. Signer avtaler i banken
Etter å ha sendt en signert kjøpsavtale til banken vil det være flere dokumenter som må signeres i banken. Dette er fordi du nå tar opp et lån i banken og det skal registreres et pant (sikkerhet for lånet) i eiendommen.
Disse avtalene/dokumentene kan banken gå gjennom for deg. Det er vanlig å signere et gjeldsbrev, som beskriver hvor stort lånet er og hvor mye du totalt ender opp med å betaler.
En nedbetalingsplan som viser alle år fremover du skal betale på lånet. Normalt er det mellom 20 og 30 år. For hvert år oppgis det nøyaktig hva som er renter og hva som er avdrag.
Så må en som regel og signere et pantedokument eller elektronisk pant som gjør at banken kan få registrert et pant på eiendommen som sikkerhet på lånet.
De fleste avtaler kan signeres digitalt med bank-ID. I enkelte tilfeller må du legitimere deg i banken. Dette er typisk om du oppretter en ny bankforbindelse eller har vært kunde i samme bank i mange år. Da må banken verifisere at du faktisk er deg.
4. Overføre egenkapital til banken
Banken overfører totalsummen for boligen til megleren, som så stor for oppgjøret. Banken skal da overføre både det som er lån og det som er egenkapital.
Derfor må egenkapitalen stå tilgjengelig på en konto i banken hvor du tar opp lånet. Om din banken du benytter i dag er Sparebank 1, men du låner penger i DNB må du overføre egenkapitalen din fra Sparebank 1 til DNB slik at DNB har mulighet til å utbetale pengene til megler.
Ofte vil kunderådgiveren spørre hvilken konto du ønsker at pengene skal trekkes fra, hvor du oppgir den kontoen hvor du har egenkapitalen.
Det kan og være at du må flytte BSU kontoen fra banken du har i dag til banken du låner penger i. Slik regelverket er i dag skal i hovedsak kunne slippe å benytte pengene på BSU, men låne tilsvarende det man har spart på BSU og dermed kunne fortsette sparingen.
Men BSU kontoen må være i den banken du tar opp boliglånet.
5. Overtakelse av eiendommen
Så har endelig dagen kommet hvor du skal ta over eiendommen. Overtakelsen kan foregå med eller uten megler, men man skal alltid fylle ut en overtagelsesprotokoll. Det er viktig å følge den nøye og fylle ut alle punkter.
Ved overtakelse er det viktig å se at alt er i henhold til kjøpsavtalen. Skulle du ha med hvitevarer, eller møbler? Da skal dette være der. Ellers må det skrives inn i overtagelsesprotokollen. Det samme gjelder dårlig utvask eller andre mindre feil og mangler.
Selv om det er viktig å gå gjennom boligen nøye er det ikke ved overtakelse at en kan klage på feil og mangler i boligen. Dette skal en ha gjort på visning og gjennom salgsoppgaven før du kjøpte boligen.
Det er i tilfellene hvor boligen har mangler eller feil i forhold til kjøpskontrakten at du kan skrive det inn i overtakelsesprotokollen og klage på dette. For eksempel om hvitevarene var tatt bort når det var avtalt at du skulle ha de med.
Ofte overtas en bolig midt i måneden. Da må en avtale hvordan fellesutgifter for den måneden skal betales. Her kan det være lettest å dele felleskostnadene på antall dager i måneden og gange med hvor mange dager kjøper fremdeles hadde boligen og selger har boligen for å finne fordelingen.
Som kjøper kan det være lurt å påse at felleskostnadene faktisk ble betalt, ved at du selv betaler regningen og får oppgjør fra selger. Da er du sikker felleskostnadene er betalt.
Comments 2